André Franquin: Svarta idéer

Cobolt förlag

franquinFranquin är förstås mest känd för sina humoristiska album med den äventyrlige Spirou och den arbetsskygge kontorsråttan Gaston. Men bakom den frejdiga ytan plågades han av djupa depressioner, vilka utan tvivel gav neurotisk näring till dessa svartsynta visioner. Med tuschpennan doppad i bläcksvart humor häcklar han religiösa hycklare, parodierar stridskåt militarism och exorcerar sina mest morbida fantasier. Serierna, som tecknades på 1970- och 80-talet, är ett trotsigt asgarv i ansiktet på ångesten, tecknade med virtuos hand i knivskarpa svartvita silhuetter som sprakar av kinetisk energi.

Ulli Lust: Idag är sista dagen på resten av ditt liv

Kolik Förlag

lustOsminkat osentimental självbiografisk skildring om två österrikiska punktjejer som lämnar tristessen i Wien för ett kringflackande sommar i Italien. De anarkistiska frihetsdrömmarna kommer på skam när de konfronteras med en urspårad machokultur, och resan urartar i en spiral av prostitution, våldtäkt, droger och sammanstötningar med maffian. Det hade kunnat bli outhärdligt mörkt, men Lust injicerar historien med en stor dos empati, energi och humor.

Riad Sattouf: Framtidens arab

Cobolt förlag

sattoufSattoufs skildring av sin uppväxt i Frankrike, Libyen och Syrien är en omskakande skildring av kulturkrockar och den plågsamma kontrasten mellan idealiserade visioner och brutal verklighet. Framför allt är boken ett komplext porträtt av den syriske fadern, vars drömmar om en ny arabisk storhetstid sätts på svåra prov inför misären och våldet i de totalitära staterna. Sattoufs metod att tillämpa det lilla barnets oförställda blick via mjuka, naivistiska teckningar och ett rakt och enkelt språk förstärker känslan av förvirring och utsatthet ytterligare.

Steffen Kverneland: Munch

Placebo Press

munchDen norske expressionisten Edvard Munchs konst var starkt självbiografisk; ett destillat av olika känslotillstånd fångade på duk. Det gör honom till ett tacksamt föremål för en tecknad biografi. Kverneland citerar friskt ur Munchs produktion och parafraserar de olika motiven för att återberätta barndomens trauman, det alkoholindränkta vilda bohemlivet i Berlin och den antagonistiska vänskapen med Strindberg. Det är ett riktigt kraftprov, bångstyrigt temperamentsfullt, drabbande och – faktiskt – riktigt roligt.

Jacques Tardi: Folkets röst, Del 1

Placebo Press

tardiSerieskildringen av den kortlivade socialistiska revolutionen i 1870-talets Paris, baserad på en roman av Jean Vautrin,  har äntligen fått en svensk översättning. Här bildar underklassens trotsigt frejdiga resning mot överheten fond för intrigerna bland ett färgstarkt persongalleri av tjuvar, desertörer, prostituerade och mördare. Franske nestorn Tardis tuschintensiva svartvita teckningar är underbart uttrycksfulla och fångar stinkande gränder, horhus och barrikader med närapå brutal närvarokänsla.

Lauri & Jaakko Ahonen: Lilla fågel blå

Cobolt förlag

ahonenI bröderna Ahonens onda fabel kombineras Shirley Jacksons psykologiska skräcklitteratur med oskuldsfulla barnboksillustrationer. En liten fågel sköter om sin sängbundna mor i ett stort hus där ytterdörren är barrikaderad och fönstren igenspikade. Hans enda sällskap i de öde korridorerna är en vänligt sinnad spindel samt de bistra familjeporträtten som strängt blänger ner från tavlorna. Fågeln skräms till lydnad av blodiga berättelser om brutal ondska utanför hemmets trygga vrå, så när han en dag förnimmer en närvaro på andra sidan väggarna skenar hans överhettade fantasi och paranoia i väg. Det blir början på en upptäcktsfärd som leder honom rakt in i familjens mörkaste hemligheter. Lilla fågel blå är ett stämningsfullt och oerhört vältecknat möte mellan det gulliga och det ruggiga, som vore den en Disneyversion av Psycho.

(Texterna har tidigare varit publicerade i Barometern)